Memahami Sistem Kapitalis

12:22 PG 0 Comments

Kita memang tak boleh lari dari sistem kapitalis yang mana mereka yang mempunyai modal yang besar akan memonopoli dunia .
 
Walaupun kita dah lama berada dalam sistem kapitalis tapi kita tak pernah ambil tahu macam mana sistem ini berfungsi .
 
Bagaimana seorang kapitalis mengambil kesempatan dari mereka yang tidak punya duit atau modal(kapital)?
 
 
 
Ok, saya bagi contoh penghasilan satu Nasi lemak berharga RM 1.00 tapi harga market RM1.50.
 
Saya mempunyai modal RM100 . Jadi saya berikan pada kawan saya untuk buat nasi lemak dan jualkan . Dia ambil 30 sen dan saya ambil 20 sen dari keuntungan.
 
Jadi 0.30X100 = RM 30 dan 0.20X100 = RM20 . Jadi keuntungan sehari saya adalah RM20 dan jualan terus berlangsung selama 30 hari maka RM20X30 = RM 600.
 
Jadi saya telah memberanakkan RM100 saya kepada RM600 . Keuntungan 600 peratus dalam masa 30 hari .
 
Dan paling kejamnya saya tidak buat apa-apa cuma dia buat nasi lemak dan jual . Maka saya adalah kapitalis .

massodasuki

Programmer || Entrepreneur || Investor || Blogger || Actor || Model || Singer || Stalker || Dreamer sebenarnya cuma || Hamba Allah || -0193213193-.

0 ulasan: