Meletakkan Matlamat

12:19 PTG 0 Comments


Yeahhh, "go masso go" . Sebab sikap aku yang malas nak kemas beg, aku sumbatkan semua buku teks dalam satu bag tu . Sudah pasti bag yang aku pakai akan jahanam kesemuanya .

Sikap malas membawa padah.

Kalau nak pergi ke sekolah, yang setia menghantar adalah "daddyku"(panggilan manja bapak sebenarnya) . Tetapi bila nak balik kadang-kadang dia sibuk outstation(balik kampung je) . So dekat situ memang satu bala dan keperitan. Haha .

Maka cuma ada satu cara sahaja nak pulang ke rumah iaitu jalan kaki !! . 2 kilometer perjalanan menuruni bukit dan menaiki bukit malah kadang kala merentasi parit dan semak samun(jalan shortcut). Maka dengan sifat yang kedekut tak nak keluarkan seringgit untuk naik bas, aku teruskan perjalanan dengan kaki. Yelah, seringgit masa zaman sekolah menengah banyak kot bagi aku walaupun aku ada scholarship jugak masa zaman sekolah menengah dulu .




Jadi apa kena mengena dengan tajuk Meletakkan Matlamat ? Apa yang aku belajar dalam perjalanan tu yang

Pertama adalah Jangan mengharapkan bantuan orang lain. Yes, pada zaman penuh manusia yang cuma fikir diri sendiri ni kita tak boleh nak mengharap orang datang berhenti dan berkata pada kita "Nak tumpang ?" atau "Nak saya tolong?". Selagi boleh kita usaha sendiri, kita usahakan sendiri dan jangan terlalu manjakan diri mengharapkan bantuan orang lain .

Kedua adalah Bayangkan matlamat anda dengan jelas ! Yes, dalam keletihan tu aku cuma boleh bayangkan sebuah rumah kecil kesayanganku di dalam rumah itu akan ada ibu yang mendepakan tangan untuk memelukku. Dan akan ada anak-anak buah yang akan memberikan kasih sayang padaku dengan mengikat setiap gerak-geriku . "Pak Cik!" menjeritlah budak-budak tu kena wrestling . Jadi kata kunci matlmat mesti jelas.

Ketiga adalah Pastikan syarat-syarat yang anda perlu ada untuk sampai ke matlamat . Yes, selain aku fikirkan rumah dah pasti aku akan bayangkan segala rintangan yang akan aku hadapi . "Ermm, dekat sini ada anjing " "Tapi dekat sana ada bukit" itu monolog aku bila berjalan sebab pelbagai cara untuk kita sampai ke matlamat tersebut. Dengan menghadapi cabaran-cabaran kecil ini . Anda pasti boleh sampai ke rumah .


Keempat adalah Fokus pada keadaan sekarang ! Memang la nak sampai rumah kan? Tapi kalau kita tak mula berjalan dan cuma berangan akan rumah macam mana nak sampai ? Fokus pada rintangan yang akan anda hadapi sebentar sahaja lagi . Lupakan matlamat anda seketika untuk fokus pada waktu ini !

massodasuki

Programmer || Entrepreneur || Investor || Blogger || Actor || Model || Singer || Stalker || Dreamer sebenarnya cuma || Hamba Allah || -0193213193-.

0 ulasan: